Sunday, October 21, 2007

To be GAY and DNA


DNA


تقریبا همه کسانی که آشنایی مقدماتی با زیست‌شناسی دارند ، نام جیمز واتسون را شنیده‌اند ، چرا که او دانشمندی است که پیشگام شناسایی DNA شد و به همین خاطر جایزه نوبل به وی اهدا شد.

خبر اظهار نظرهای جنجالی واتسون در هفته گذشته را شاید بعضی از شما خوانده باشید. از زمانی که واتسون ، هفته گذشته در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی اظهار نظرهایی نامعقول کرده بوده ، مورد اننقادهای بسیاری قرار گرفته است.
او در مصاحبه با روزنامه ساندی تایمز گفته بود که «دورنمای آفریقا ذاتا تاریک است» چرا که « سیاست اجتماعی کنونی ما بر پایه این حقیقت استوار شده است که هوش آنها به اندازه هوش ما است ، در حالی که آزمایش‌ها چنین چیزی را تأیید نمیِ‌کنند.»

او افزود که امیدوار است که که همه یکسان باشند ولی «کسانی که با کارمندان سیاه‌پوست سر و کار دارند ، می‌دانند که چنین چیزی درست نیست.»

واتسون در سال 1928 در شیکاگو به دنیا آمد و در 15 سالگی به دانشگاه رفت. او در 19 سالگی فارغ‌التحصیل رشته جانورشناسی شد و در 22 سالگی دکترا گرفت. ابتدا به پرنده‌شناسی علاقمند شد ولی سپس به تحقیقات ژنتیکی و مطالعه روی ویروس‌ها و باکتری‌ها علاقمند شد. سرانجام او ترجیح داد که روی زیست‌شناسی مولکولی تحقیق کند.

در سال 1951 به آزمایشگاه کاوندیش دانشگاه کمبریج رفت ، جایی که با فرانسیس کریک -دانشمند دیگری که علایق علمی مشابه خودش داشت- دفتر مشترکی داشت.

او در مورد DNA کتاب‌های متعددی نوشت و به مدت 15 سال ، استاد میکروبیولوژی دانشگاه هاروارد شد. در سال 1976 استادی را رها کرد تا روی تحقیقات زیست‌شناسی مولکولی در آزمایشگاه Cold Spring Harbor تمرکز کند ، همان آزمایشگاهی که دیروز او را از مسئولیت‌های اجرایی ، معلق کرد.

در سال 1988 او رهبری پروژه جاه‌طلبانه ژنوم را به عهده گرفت ، پروژه سه میلیارد دلاری که هدف از آن نقشه برداری 100 هزار ژن انسان است. ولی در سال 1992 به دنبال اختلاف با یکی از سرمایه‌گذاران اصلی پروژه یعنی مؤسسه ملی علوم که رهبری‌اش را Bernadine Healy برعهده داشت ، این پروژه را رها کرد. علت اختلاف این بود که آنها می‌خواستند برای 347 ژن مرتبط با مغز انسان ، حق انحصاری برای خود قائل شوند. واتسون چنین چیزی را نپذیرفت و گفت که حق انحصاری قائل شدن و مالکیت قوانین طبیعت «دیوانگی» است.

گی‌ها را سقط کنید
در سال 1997 او در مصاحبه‌ای با یک روزنامه گفت به زنانی که بدانند ، جنین‌شان ژن همجنس‌خواهی دارد ، باید حق سقط جنین داده شود. به دنبال این اظهار نظر هم جنجالی دیگر برپا شد. کوشش واتسون برای سر و سامان دادن به اوضاع ، صرفا کارها را بدتر کرد. او در اظهار نظری برای تصحیح حرف‌هایش در آن مصاحبه گفت که سخنانش را به خاطر آن زده که می‌داند بیشتر زن‌ها دوست دارند مادربزرگ شوند و این یک حق طبيعي است

From:1pezeshk.com

No comments: